דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כל דבר שהטבע ברא עבורנו הוא טוב - הכל במידה 

מאת    [ 11/10/2008 ]

מילים במאמר: 637   [ נצפה 3699 פעמים ]

לא אחת אנחנו שומעים אנשים שאומרים: לא בריא לאכול בשר, לא בריא לאכול מזון מהיר, לא בריא לאכול מטוגן, לא בריא לעשן ועוד ועוד. ולעומת זאת אנחנו שומעים שבריא לעשות ספורט ובריא לאכול ירקות ופירות וכדו'.

למעשה אין דבר לדעתי שהטבע ברא עבורנו שהוא לא בריא או מזיק. הכל תלוי במידה. ומה הכוונה הטבע ברא? הכוונה לא רק לדברים שגדלים בטבע כמו פירות וצמחים שונים. הטבע הוא גם ההתפתחות של העולם והשפע שהוא מביא איתו. התפתחות ויצירתיות הם גם דברים טבעיים שמשקפים את הטבע.

ניקח לדוגמא את אכילת הבשר. יש צמחונים וטבעונים שאומרים שהבשר כלל לא בריא לאדם, אך לדעתי כמו בכל דבר בטבע הכל תלוי במידה, שכן בבשר יש ויטמינים שמאד חשובים לאדם כמו B12 למשל, אך אם נאכל בשר שמן כל יום בכמות גדולה, סביר להניח שיגרם נזק מסוים ויהיה לנו כולסטרול גבוה. לעומת זאת אם נאכל בשר כלשהו פעמיים שלוש בשבוע ובשאר הימים נאכל דגים ועוף לא תהיה לנו בעיה בריאותית מזה. כנ"ל לגבי אוכל מטוגן. כולנו אוהבים צ'יפס וצ'יפס הוא בפירוש טעים. אז מותר לאכול או אסור לאכול? הדברים אינם חד משמעיים. הכל תלוי במידה. אם נאכל צ'יפס מטוגן כל יום זה לא בריא וגם משמין מאד, אך אם נאכל פעם בשבוע או פעם בשבועיים בשמן נקי זה בסדר. כנ"ל לגבי אוכל מהיר ואוכל משמין שהוא במקרה גם טעים מאד בדרך כלל. אם נאכל כל יום המבורגר וצ'יפס ברשתות מזון מהיר ברור שזה לא בריא לגופנו ואף נשמין מזה, אך פעם בשבועיים או פעם בחודש למשל זה בסדר.

לדעתי אסור להתנזר כליל מאוכל שטעים לנו ושאנחנו אוהבים, רק לאכול אותו במידה, וכמובן אם הוא לא מסוכן לבריאותנו, למשל אם יש לנו כבר סוכרת או שאנחנו רגישים למוצרים מקמח וכדומה. כמו כן יש דברים שרעילים לאדם אך לא לחיות, גם אותם כמובן אסור לאכול, שהרי הטבע ברא גם מאכלים שונים לחיות. גם אדם שמן מאד צריך להימנע ממאכלים משמינים לפחות עד שירזה, כי השמנת יתר היא גם סטייה מהטבע ואינה בריאה. אני מדברת ברמת העיקרון.

אני אסתכן ואומר שגם עישון לדעתי לא מזיק אם הוא במידה. אם נעשן 2,3 סיגריות ליום ואנחנו נהנים מזה לדעתי אין בכך משהו נורא. הבעיה היא שאנשים עם נטיית התמכרות מתמכרים לחומרים שבסיגריה ומעשנים 1-3 קופסאות ליום וזה לא בריא בכל האופנים ויכול לגרום למחלות קשות ולנזקים בריאותיים רבים. יש מעט מאד אנשים שאני מכירה שיכולים לעשן 2,3 סיגריות ליום ואם אין להם סיגריה אז הם לא מעשנים. באלה אפשר רק לקנא.

כל הטרנדים הבריאותיים של לחזור לטבע ולאכול שורשים או להימנע מכל השפע הטעים שהעולם מציע לנו הינו מוגזם לדעתי. אוכל הוא חלק חשוב בטבע, הוא מזין את גופנו ואנחנו אמורים ליהנות ממנו ולא לסגף את עצמנו. גם הנהירה אחרי המזון האורגני מוגזמת לדעתי מעבר לזה שזה יקר מאד. בעולם יש אוכלוסיה שרק גדלה וגדלה ועל מנת לספק את כל המזון שצריך, נדרשים טכנולוגיה והנדסה והשבחה גנטית. מה שכן דרוש וחסר זה איזון בין הצורך ליותר תפוקה לבין הרדיפה אחרי יותר כסף, שבעטיה משתמשים בחומרים מסוכנים ואם מדובר בחיות אז בעטיה מתעללים בחיות ומגדלים אותם בתנאים איומים. אלה דברים שאסור להסכים עמם. שוב, השימוש באמצעים הטכנולוגיים המתקדמים הנדרשים גם הוא צריך להיעשות במידה.

נרחיק לכת ונאמר שגם הצמחים שמהם מפיקים סמים נוצרו לשימוש מושכל של האדם. ידוע הוא שהסמים מזיקים לאדם ופוגעים במוח על זה אין ויכוח, אך שימוש מושכל בהם במקרה של מחלות קשות כמו סרטן על מנת להקל על המכאובים והייסורים מותר ואכן יש מקרים בהם נותנים למשל מריחואנה לחולי סרטן בפיקוח כמובן על מנת להקל על ייסוריהם.

הטבע נוצר עבורנו ועבור כל היצורים החיים עלי אדמות. בטבע גם אין בזבוז, דברים לא נוצרים ללא תכלית או תועלת. אנחנו כאמור אמורים ליהנות בחיים שלנו והדברים מתייחסים גם לגבי התזונה שלנו. מותר לנו ליהנות ממאכלים שטעימים לנו כאמור אך הכל במידה. אם נשמור על איזון לא אמורה להיות בעיה לדעתי. אולי הצמחונים והטבעונים שבינינו לא יוכלו להזדהות איתי אך מישהו יכול להסביר לי איך אפשר להימנע מלאכול סטייק עסיסי עם צ'יפס ולאכול במקום זה ברוקולי מאודה?.


אני אדם מאמין אך חילוני לגמרי באורחות חיי ואיני מוצאת סתירה בין השניים. האמונה מתבטאת למעשה בכל תחום בחיינו היומיומיים כגון: בטחון עצמי, זוגיות, עבודה, כסף ועוד, בעוד המצוות הן רק דרך אחת מני רבות להגיע ולחיות את דרך האמונה עצמה. במאמרי אני כותבת על הבעיות היומיומיות המעסיקות אותנו, על זוגיות, על יהדות ועוד, הכל מתוך ראיית האמונה אך בדרך קצת אחרת, לכן קראתי למדור הכתיבה שלי - "אמונה בג'ינס".אני ממליצה לקרוא את המאמרים בנושאי יהדות שיש בהם זוית ראייה קצת שונה ויחודית.

דפנה אשכנזי dafi_ash@walla.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב